Disse skjoldmærker er et forslag baseret på en fremsendt tegning
(fig. 01). Jeg har fra tegningen (fig. 01) prøve at gribe den
symbolik som i forvejen er, noget har jeg dog taget mig en kunstnerisk
frihed til at ændre lidt på.
Det får der står på grenen har jeg gjort til Guds Lam (Angus
Dei), så jeg har spejlvendt det, og sat det i den modsatte side,
da Guds Lam næsten altid afbilledes med hovedet imod venstre.
Udover, så har jeg ændret den bue der stod op af træet, til
at være pile i stedet, da pile er langt nemmere af afbillede,
så det forstås, meningen er ellers den sammen. Jeg husker lige
på at den følgende heraldik blot var et ydmygt bud på hvordan
Bak-Hovmand slægtens heraldik kunne se ud, hvis den skulle opfylde
heraldikkens strikse regler, samt indeholde en masse symbolik.

Figur 01: Den fremsendt tegning.
Yggdrasil – Livets Træ
Historien om træet Yggdrasil (fig. 02) fra den gamle hedenske
nordiske tro. Yggdrasil er her livets træ, og har på grenene
ikke lam, men hjorte og en ørn i toppen. Den fremsendte
tegning (fig. 01) fik mig med det samme til at tænke på
netop Yggdrasil. At udskifte hjorten med et lam, er jo nærmest
en kristen symbolik, som man skulle tro var tiltænkt. I
de tidlige tider, brugte kristendommen ofte at overtage
og bruge hedensk symbolisme, simpelthen fordi, man skulle
overbevise hedningerne om deres tro næsten havde været rigtig,
de have altså kun ramt lidt ved siden af... Associationen
til Yggdrasil (fig. 02), blev det første holdepunkt at gå
efter.

Figur 02:
Yggdrasil med kronhjorte og ørn. |
|

Figur 03:
Livets Træ fra den jødiske kabalah. |
|
Kabalah – Livets Træ
Livets Træ kendes også fra de jødiske ritualer. Jødisk kabalah
var i gammel tid (før Kristus fødsel), hemmelige ritualer
som kun kendes af jødiske præster. Kristendommen er jo som
bekendt opstået af jødedommen, så ofte genspejler den kristne
symbolik, ældre jødiske symboler. Livets Træ bliver også
brugt af kristne, det er almindeligt at græske ikoner afbilleder
et træ omgivet af apostlene og Jesus. Livets træ i de jødiske
kabalah ritualer (fig. 03), er et slags intellektuelt værktøj
til at samle og forstå de mange ritualer, som kabalaen indføre
dens studenter i. I middelalderen var kabalah kendt bl.a.
på den Iberiske Halvø, her blev den blandet med kristendom
og geometri, i et forsøg på at gøre kabalaen spiselig for
romerkirken, som alligevel ende med at dømte kabalah som
kætteri. Tempelherreordnen bliver eksempelvis beskyldt af
paven og den franske konge for at bruge aspekter af kabalah,
der de i 1300 tallet opløser ordnen, og brænder ridderne
på bålet. Den kristne og geometriske kabalah overlever i
bøger, som i løbet af 1600 tallets Frankrig, bliver brugt
som en slags dekadent selskabs beskæftigelse for adelen.
I 1700 tallet blandes den dekadente kabalah sammen med de
gamle kirkebygger murelaugs ritualer (der blev ikke længere
byggede ret mange kirker), disse ritualer bruges i dag eksempelvis
i rosenkreuz, frimurer og odd-fellow ordner og loger.
Romerkejserens Ørn
Når jeg har begivet mig ud i at sidde en ørn på skjoldmærke
og standart, er det så absolut for at man skal få tankerne
hen på træet Yggdrasil (fig. 02). En ørn/falk er også et
rigtig godt symbol for jagt med fugle som falkoner, dette
var nemlig en stor beskæftigelse for adelen i middelalderen.
Sammen med pilene på skjoldmærket for slægten Bak (fig.
07), forsøger jeg at altså også med ørnen at symbolisere
middelalderligt friluftsliv. Normalt når man har en ørn/falk
i sit skjoldmærke (fig. 04), så er det dog fordi man underlagt
den Hellige Romerske Kejserrige. Kejsertitlen har igennem
tiderne ofte siddet på tyske hænder, derfor er der stadigvæk
ofte ørne og falke i skjoldmærker, der stammer fra de tysktalende
områder i central og østeuropa. Genoptagelsen af den gamle
kejsertitel fra romer tiden, den startede dog i Frankrig
med Karl d. Store i det tidlige 800 tal, lande som Spanien
og Østrig har igennem tiderne også siddet på kejsertitlen.

Figur
04: Ørn og farver tilhørende som hovedregel
Den Hellige Romerske Kejsers hof. |
|

Figur
05: Guds Lam, kendt fra latin som Angus
Dei. |
|
Guds Lam
Lammet ”Angus Dei” (fig. 05) i den kristne symbolisme,
er et billede på Jesus som det perfekte rituelle offerlam
i forbindelse med tiden under og efter hans korsfæstelse.
Angus Dei er siden oldkristendommen hyppigt brugt i skjoldmærker,
kirkemalerier og ligene, derfor er Guds Lam da også gået
hen og blevet Foreningen Korsfarernes logo, og dermed
også min forsøg på at symbolisere Bak-Hovmand slægtens
tilhøres forhold til foreningen. Udover så er et får jo
et fantastisk symbol på tøj produktion, der fåreuld jo
nærmest er hvad man lavede det meste stof og dragter af
i middelalderen.
Slægten Bak-Hovmands – Farver
Der jeg skulle vælge farver til heraldikken, gik jeg som
udgangspunkt ud fra det tøj som familien går i til middelalderarrangementer.
Peter går i blåt, Britt går i orange. To rigtig gode farver,
da blå og orange er kontrastfarver og dermed lyser godt
op i hinanden. Uheldigvis er orange ikke en godkendt farve
ifølge de meget strikse regler om heraldik, så jeg valgte
i stedet den farve som i heraldikken kaldes ”Gules” som
er rød. Jeg hørte nemlig engang at det hollandske flag
oprindeligt havde haft farven Gules i toppen, men at det
med tiden var gået hen og blevet orange, dette fordi man
mener at hollænderne blev så vant med farven Gules hurtigt
falmer og bliver orange. Orange og ikke rød er i vore
dage Hollands officelle nationalfarve. Når man farver
opdeler sit skjold (fig.06), så betyder det at man har
lagt to slægter og landområder sammen. Den blå farve (Azure)
repræsentere altså slægten Bak, den røde farve (Gules)
repræsentere så slægten Hovmand. Man kan sige at skjoldet
kun med farveinddeling, er den simpleste version af Bak-Hovmand
slægternes skjoldmærke (fig06).

Figur
06: Den simpleste version af Bak-Hovmand
slægternes skjoldmærke. |
|
Slægten Bak - Symbolismen
Som symbol på slægten Bak har jeg valgt gule (Or) pile,
i stedet for en bue (fig. 07). Ellers er symbolikken tiltænkt
at være den samme. Peter har så fået sat netop sine personlige
pile så de former et Jerusalem Kors, måske fordi han har
været forbi det hellige land. Kongeriget Jerusalem brugte
et sådan kors på deres standarder og skjoldmærker, det
var dog ikke formet som en pil.

Figur
07: Personlig skjoldmærke for Bak slægten. |
|

Figur
05: Personlig skjoldmærke for Hovmand
slægten. |
|
Slægten Hovmand - Symbolismen
Hvorfor der er valgt at afbillede et træ på skjoldmærket
(fig 01) ved jeg ikke helt. Men jeg har valgt at træet
er slægten Hovmands symbol (fig. 08). Udover at være Livets
Træ (moderens skød), så er træer jo også et godt billede
på friluftsliv, plantefarvning osv.
Slægten Bak-Hovmands familie standard
og skjoldmærke
Med udgangspunktet i tegningen jeg fik tilsendt (fig.
01), med hensyntagen til heraldikkens regler, samt den
symbolik jeg syntes allerede var repræsenteret eller lå
lige for højre foden, så er jeg kommet frem til et bud
på Bak-Hovmand slægtens standard (fig. 09) og skjoldmærke
(fig. 10).
Familie Standard
Vær for sig har alle symboler og farver altså en betydning,
men sammen har de også en betydning. Udover at alle symboler
og farver danner et kristen-feudalt billede af det hedenske
træ Yggdrasil (fig. 02), samt det kætterske Livets Træ
fra kabalah (fig. 03), så symbolisere i standarden eksempelvis
slægternes farver, elementerne jord og luft, Bak slægtens
pile hænger i himmelen som et symbol på det himmelske
Jerusalem, altså paradiset. Det latinske valgsprog betyder
oversat noget i retningen: "Naturen gør intet uden det
bære frugt".

Figur
09: Familie standard for Bak-Hovmand
slægten. |
|

Figur
10: Familie våbenskjold for Bak-Hovmand
slægten. |
|
Familie Skjoldmærke
Fra symbolikken og farvesammensætningen i familie standarden
har jeg også lavet et bud på slægtens fælles skjoldmærke
(fig. 10).
Slægten Bak-Hovmands korstogs standard
og skjoldmærke
Denne standart (fig. 11) og dette skjoldmærke (fig.
12) er lavet over mit bud på farver og symboler til Bak-Hovmand
slægtens korstogs standart og skjoldmærke. På denne korstogs
heraldik er dog ikke taget specielt hensyn til den fremsendte
tegning (fig. 01). Men ellers er der vel kun at sige at
det nu kun er fantasien der sidder grænser for hvordan
man nu kan sammensætte farver og symboler i uendelige
kombinationer.

Figur
11: Familie standard for Bak-Hovmand
slægten. |
|

Figur
10: Familie våbenskjold for Bak-Hovmand
slægten. |
|
Det færdige resultat
Resultatet taler for sig selv. Slægten Bak-Hovmand kunde
fremvise det færdige resultat (fig. 13), til Nysted Middelalder
Festival 2010.

Figur
13: Personlig skjoldmærke for Bak-Hovmand
slægten. |
|
|